[online start up] Watermelon biedt klantenservice van de toekomst
- Online
- 4 jun 2015 @ 10:07
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Social media
- 4 jun 2015 @ 10:07
- Nanny Kuilboer
Het idee voor Watermelon komt van de 20-jarige Alexander Wijninga (rechts op de foto). Hij zag zijn kans schoon dankzij het nog altijd groeiende WhatsApp. Met zo'n 700 miljoen actieve gebruikers, is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om elkaar te appen, maar toch vinden bedrijven het vaak te ingewikkeld om hun klanten via WhatsApp te woord te staan. Samen met Daan Gönning (20 en links op de foto) en Charl Haas (21 en in het midden op de foto) ontwikkelde hij de software waarmee WhatsApp ook op computer en tablet gebruikt kan worden en biedt hij bedrijven nu de kans hun klantenservice via WhatsApp over te dragen aan Watermelon. Het zelfontwikkelde programma verzamelt ook statistieken van WhatsApp-chats, waarmee het makkelijker is om de klantenservice gericht te verbeteren. Met dit programma kunnen bedrijven vervolgens zelf aan de slag gaan met hun klantenservice, of ze kunnen dit uitbesteden. Wijninga: 'Hiermee is Watermelon het eerste bedrijf ter wereld dat het uitbesteden van klantenservice via WhatsApp aanbiedt.'
Multi user en multi device
Wat biedt Watermelon wat andere bedrijven niet bieden? Wijninga: ‘Watermelon biedt een systeem waarmee bedrijven hun klantenservice via WhatsApp op verschillende apparaten kunnen monitoren met verschillende accounts tegelijk (multi user en multi device). Ook bieden wij de mogelijkheid om berichtjes in te plannen en massaberichten naar lijsten te sturen. Daarnaast is het nu mogelijk om Watermelon in Exact online software te integreren en zijn wij druk bezig met het ontwikkelen van de integratie in andere crm-software zoals Salesforce of ZoHo. Wat het uniek maakt is, dat wij een volledige WhatsApp-klantenservice uit handen kunnen nemen.’
Tot de doelgroepen van Watermelon behoren niet alleen zzp’ers die een makkelijk systeem willen om zakelijk mee te whatsappen, maar ook mkb’ers die al meerdere mensen op een klantenservice hebben zitten en op deze manier een WhatsApp-klantenservice makkelijk kunnen integreren in de huidige werkzaamheden. Wijninga: ‘Daarnaast richten wij ons ook op de grote bedrijven die een uitgebreid klantenservice/webcareteam hebben. Daar kan Watermelon goed in geïntegreerd worden.’
Guerrillamarketing
Watermelon benadert potentiële klanten via on- en offline promotie. Wijninga: ‘We concentreren ons nu op persoonlijke verkoop, overal waar we komen proberen we interesse in een demo te creëren. Daarnaast zijn we druk bezig met het opzetten van Watermelon en dat gaat gepaard met een grote guerrillamarketingactie aanstaande vrijdag 5 juni. We focussen ook op pr, social mediamarketing en direct marketing. We verwachten dat bedrijven snel toehappen doordat ze het de eerste maand gratis mogen proberen. Daarna liggen de prijzen tussen de € 25 en € 35 euro per maand (afhankelijk van het gekozen pakket) per klantenservicemedewerker. Voor het uit handen nemen van de klantenservice betaalt het bedrijf - gestaffeld - voor het aantal WA-gesprekken dat gevoerd wordt, dus eigenlijk op no cure no pay-basis.’
Als de klantenservice uitbesteed wordt door de klant, gebeurt het op kantoor bij Watermelon. Wijninga: ‘We hebben nog niet nagedacht over het detacheren van klantenservicepersoneel, wellicht is dit iets voor de toekomst. De bevoegdheden verschillen uiteraard per bedrijf, hier zullen duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden. We zien het als een callcenter, hier zitten soms grote teams voor een klant, ons personeel is dan niet aan het bellen maar wel aan het appen.’
Al voor lancering hebben verschillende partijen aangegeven geïnteresseerd te zijn in Watermelon, waaronder banken en speciaalzaken. Met het hoge aantal WhatsApp-gebruikers wereldwijd, hoopt Wijninga met het bedrijf over een paar jaar in heel Europa, en vervolgens in de Verenigde Staten actief te zijn.
www.watermelon.nl
Ook met je online start up in deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.
Eerdere online start ups in deze serie:
22. Bannerwise
21. Ensie.nl
20. Deukweg.nl
19. Yellowbag
18. H5mag
17. Revolve
16. Contany.nl
15. SeoTextTool.com
14. Fitmo.com
13. Nouncy
12. Trakkies
11. FlatTire
10. StuComm
9. Elkeplek.nl
8. Laatsteplekken.nl
7. United Wardrobe breidt uit naar België
6. Joopp
5. Fastrr
4. StartMonday
3. Spencer
2. Booking for Charity
1. United Wardrobe
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- Daan Gönning
- lancering
- klantenservice
- Charl Haas
- online start up
- Watermelon
- Alexander Wijninga
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

